La Corpa | Yoga | Gouda
La Corpa | Yoga | Gouda

Yoga

Voor wie bestemd?

Iedereen kan yoga doen: vrouw, man, jong of oud, stijf of lenig. Iedereen oefent op zijn of haar niveau in een groep waar iedereen gelijkwaardig is. De nadruk ligt op wat je wél kunt en niet andersom, het gaat er niet om een prestatie te leveren, maar te doen en bewust te beleven.!
Bij bijvoorbeeld stress, burn-out, onrust, slapeloosheid, rugklachten, RSI kan yoga, mits langere tiid en regelmatig beoefend, een effectieve manier zijn om deze klachten te verminderen. 

Het is ook mogelijk om individueel yogalessen te volgen. Hierbij wordt een programma samengesteld dat specifiek is gericht op jouw klacht en persoonlijkheid.

Stress en burn-out

We doen in onze huidige Westerse maatschappij steeds meer in minder tijd. Iedereen heeft er mee te maken. In hoeverre en in welke mate hierdoor stress wordt opgeroepen is voor iedereen verschillend. Een bepaalde mate van spanning is normaal en is vaak functioneel. Echter spanning wordt een probleem als hier onvoldoende ontspanning tegenover staat. Dan ontstaat stress. Meestal treedt stress op als prestatiedruk blijft voortduren, je weinig mogelijkheden ziet voor verandering van houding en/of gedrag, te bewegen en dus te ontspannen. Het lichaam blijft dan in een constante staat van paraatheid waardoor belangrijke lichaamsfuncties niet aan hun gewone werk toekomen. Er kunnen dan uiteenlopende klachten ontstaan: hoofdpijn, rugpijn, maag-darmstoornissen, prikkelbaarheid, concentratieverlies, hyperventilatie en slapeloosheid. Het is belangrijk deze lichaamssignalen tijdig te herkennen en de spanning te verminderen voordat een vicieuze cirkel ontstaat.

Yoga leert je je grenzen te voelen, deze te respecteren en er ontspannen in te 'ademen' en te zijn.

Inhoud van de Yoga lessen

De lessen beginnen met een korte ontspanning om je aandacht naar binnen te richten en je los te maken van je dagelijkse beslommeringen. Daarna volgen:

  • losmaakoefeningen
  • pranayama (ademhalingsoefeningen) 
  • asana's (lichaamshoudingen)
  • oefeningen voor specifieke lichaamsdelen (bv. schouders, of benen etc.)
  • evenwicht/concentratieoefeningen

Op het einde van de les is er een langere ontspanning.
Tijdens de lessen wordt aandacht besteedt aan integratie in je dagelijks leven.